دانلود پاورپوینت پی یر کروپتکین 1921-1842 شهرساز بی الگو

Rate this post

دانلود پاورپوینت پی یر کروپتکین 1921-1842 شهرساز بی الگو


دانلود پاورپوینت پی یر کروپتکین  1921-1842 شهرساز بی الگو

 

دانلود پاورپوینت پی یر کروپتکین  1921-1842 شهرساز بی الگو

پاورپوینت پی یر کروپتکین , پاورپوینت شهرساز بی الگو , پاورپوینت آنارشیسم در دسته بندی کتاب ، جزوه
بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به پاورپوینت پی یر کروپتکین- شهرساز بی مدل (اروپایی) ( 1921-1842) را که در دسته بندی کتاب ، جزوه پیمان دارد را
در صورت نیاز دانلود نمایید.

پاورپوینت پی یر کروپتکین , پاورپوینت شهرساز بی الگو , پاورپوینت آنارشیسم در تقسیم بندی کتاب ، جزوه
بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به پاورپوینت پی یر کروپتکین- شهرساز بی مدل (اروپایی) ( 1921-1842) را که در دسته بندی کتاب ، جزوه پیمان دارد را
در چهره احتیاج دانلود نمایید.

  پاورپوینت شهرسازی   پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود پاورپوینت سیر اندیشه های شهرسازی – پی یر   پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت شهرساز بی الگو – روباتیک لاله  تصاویر برای دانلود پاورپوینت پی یر کروپتکین 1921  پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود ،سیر اندیشه های پی یر کروپتکین Pierre Kropotkine،   تحقیق در باره بازاریابی – پاپ پروژه  پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود نوشتار شرح زندگي امام علی (ع) پس از كشته شدن عثمان و   مطالعات معماری   پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود پاورپوینت ضوابط و اصول طراحی همتافت مسکونی   پاورپوینت رسیدگی بافت تاریخی برزن اربابی چالشتر   کتاب 500 نکته برای زندگی در 14 صفحه به زبان فارسی   پاورپوینت پی یر کروپتکین  پاورپوینت پی یر کروپتکین  معماری  پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود پاورپوینت آنیزاکیس  پاورپوینت پی یر کروپتکین  دانلود پاورپوینت جنین شناسی شامل 329 اسلاید قابل ویرایش   تحلیل فضای شهری ۲   پاورپوینت استعمال تکنیک آیدا در شهرسازی   پاورپوینت نظریه های شهرسازی در نیم دوم قرن نوزدهم 

پی یر کروپتکین

Pierre Kropotkine

 

درس سیر اندیشه‌های شهرسازی

استاد: جناب آقای دکتر حبیبی

دانشجو: ملیکا امیرزاده

دانشگاه تهران ـ پردیس هنرهای قشنگ ـ دانشکده شهرسازی

 

مقدمه:

در قرن نوزدهم ترقی‌گرایان و حتی فرهنگ‌گرایان نظر داشتند چارچوب وضع موجود جوابگو نیست. قبل شهرسازان ترقی‌گرا (نوگرا) متفکرانی بودند که دوران پارینه فنی را از دوران نو فنی متمایز کرده و با مطرح ساختن این که انقلاب فنی و تکنولوژی چهره گرفته به آینده نگاه دیگری داشته و اعتقاد داشتند که شهر آینده منبعث از نظم دیگری است. گروه دوم یا فرهنگ‌گرایان نیز با اعتقاد به ادامه تاریخی و هجر از گذشته (درست بر خلاف ترقی‌گرایان) شهر قرن نوزدهم را لایق انسان این قرن نمی‌دانند. و به همین ترتیب هر گروه الگوهای ویژه خود را ارائه دادند. در همین نگاه گروه دیگری هستند که شهر صنعتی را نقد کرده اما هیچ الگویی را ارائه نمی‌دهند.

زندگی:

یکی از این اشخاص پی‌یر کروپتکین (۹ دسامبر ۱۸۴۲ لغایت ۸ فوریه ۱۹۲۱) فیلسوف آنارشیست روسی است. او به یک مدل اجتماعی مرکب از کمونیسم و سوسیالیسم و مستقل از حکومت اعتقاد داشت.

این بزرگان-بزرگواران زاده روس یک جغرافیدان برجسته، و یک انقلابی مبارز و همچنین نویسنده‌ای بود که استعداد خود را به عامیانه کردن عقاید علمی خویش و نشر مذهب آنارشیستی اختصاص داد. از همان جوانی‌اش، به شرایط طبقه دهقان و کشاورزی روس جلب گردید. به عنوان دبیر دسته ژئو فیزیک انجمن جغرافی روسیه، مسافرت‌های متعددی به «منچوری»‌ کرد و سرزمین‌های یخ زده فنلاند و سوئد را رسیدگی کرد. او در ۱۸۷۳ کتاب‌ «تصحیحاتی بر نقشه آسیا» را منتشر کرد. وی در ۱۸۷۲ آنارشیست شده و عضو فدراسیون ژورا در سوئیس می‌گردد.

کروپتکین نظریه خود درباره  کمک متقابل را بسط می‌دهد، نظریه‌ای که یک سامانه تعاونی اقتصادی را مورد ستایش پیمان داده وهرگونه دولت به شدت نهادی شده را زائد می‌داند. او می‌گوید: «به جای آنکه کلیه جامعه را به سیاست مدار بدهیم بهتر است قفل را عوض کنیم.»

آگاهی‌های زراعی کروپتکین، که در آن موعد استثنایی بود، اطلاعات علمی و نفرتش از هرگونه اجبار،‌ او را به نگرشی از آینده رهنمون می‌گردند. در این نگرش شهرهای بزرگ و تراکم‌های جمعیتی وزین به سود یک وحدت حقیقی و صنعت و کشاورز رنگ می‌بازد،‌ نگرشی که سالیان بعد «یوزونین»‌ ایده آل فرانک لوید رایت بدان متمایل می‌گردد.

در ادامه برای آشنایی با تفکرات کروپتکین لازم است با واژه آنارشیسم آشنا شویم و بدانیم آنارشیست چه کسی است و چه می‌خواهد؟

آنارشیسم:

در زبان سیاسی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است.

آنارشی مشتق از واژه‌ یونانی anarkos به معنای «بدون رئیس» است. رویکرد عام آنارشیست‌ها پافشاری بر این نکته است که می‌توان بدون ساختارهای مقید کننده یا محدودیت‌زا حیات نیکویی داشت. هر سازمان یا اخلاقیاتی که با آزادی انتخاب شیوه‌ حیات در تعارض باشد باید باره تاختن ، انتقاد و نفی پیمان گیرد. پس مسئله مهم آنارشیست‌ها تعریف موانع و ساختارهای تصنعی وتمایز دادن آنها از ساختارهای طبیعی یا فعالیت‌های اختیاری است.

از اندیشمندان برجسته آنارشیست می‌توان از ویلیام گادوین،‌ ماکس استیرنر، لئوتولستوی، پیر ژوزف پرودون،‌ میخائیل باکوینن، پیر کروپتکین و اخیراً‌ اندیشمندان آزادی طلب و محافظه کاری با تمایل آنارشیستی مثل هانس هرمان هوپ و موری روتبارد نام برد.

از نظر لغوی، آنارشیسم آموزه‌ای مبنی بر این اعتقاد است که اکثر مشکلات اجتماعی، برآمده از هستی حکومت بوده و در مقابل آن در عوض تعداد بسیاری از اشکال تشکیلات داوطلبانه اجتماعی وجود دارند.

برای اولین بار پیر ژوزف پرودون لقب آنارشیست را رسماً بر خویش اعلام نمود.

تصویری که  کروپتکین راجع به آنارشیسم می‌دهد چیست؟

پیر کروپتکین احد از مهمترین آنارشیست‌های کمونیست است. آنارشیست‌های کمونیست اعتقاد دارند جامعه‌ای ترکیبی از کمون‌های خود دستور با استفاده جمعی از تولیدات و دموکراسی مستقیم  به عنوان فرم نظام یافته سیاسی است و از طریق اتحادیه با سایر کمون‌ها در بستگی است آزادترین گونه نظام اجتماعی خواهد بود.

پیرکروپتکین اعتقاد داشت که در آنارشی، کارگران به صورت خویش بخودی گونه ها را برای کل جامعه تولید خواهند کرد.

در آنارشیست کمونیسم، کسان به صورت سر راست دستمزد گرفتن نخواهند کرد بلکه در برابر به چهره رایگان به سایر منابع و خدمات کمون دسترسی خواهند داشت. آنارشیست‌های کمونیست اعتقاد دارند که ارزش نیروی شغل قابل مقایسه نیست. از عقیده آنها کسان چنین جوامعی به علت آگاهانیدن از مزایای این نوع زندگی خودبخود در بالاترین کران توان پیشه خواهند کرد.

تفکرات:

۱ـ نقد تخیلات آینده‌گرا:

ـ علیه اجبار

در کتاب «سفر» کابه دیدیم که چگونه اقتدار دولت در همه جا حتی در آشپزخانه هر خانوار سایه افکنده است. «کمیته» الی به آنجا می‌رود که شمار غذاها، سررسید آنها، مدت آنها، تعداد خوراک،‌ نوع و سامان عرضه‌کردنشان را نیز تنظیم می‌کند. در  مورد لباس نیز همگی از سوی  کمیته،‌ بنا بر یک طرح الگویی، سفارش داده می‌شوند،‌ لباس متحدالشکلی که به وسیله هر فرد پوشیده می‌شود،‌ نشانگر شرایط و موقعیت آن فرد است ـ کارگران،‌ همیشه،‌ قطعاتی همانند را می‌سازند،‌ کابه با ستایش اعلام می‌کند که این کارگران «بنابر نظم و انضباطی که بر آنان حاکم است» یک «هنگ نظامی» هستند.

تفکر «کروپتکین» بر خلاف «انگاره اجبار»‌ بسط دیتا می‌شود،‌ انگاره‌ای که خصیصه الگوهای ترقی‌گراست،‌که در واقع هدف در آنها فقط تاثیر است.

 

ـ برله یک گروه‌بندی «زنده»

گروه‌بندی‌های متنوع مثل شبکه‌ای یکدیگر را می‌پوشانند و بدین قرار اقناع کل نیازهای اجتماعی را ممکن می‌سازد: مصرف،‌ تولید و مبادله، ارتباطات بهداشتی، آموزش، حفاظت متقابل در مقابل خشونت، همیاری،‌ پدافند از سرزمین و آخر الامر اقناع نیازهای علمی، هنری، ادبی و تفریحی. تنها در این چهره است است که کل چیز همیشه پر از زندگی است و همیشه برای پاسخگویی به نیازهای جدید و به جریانات نو پیرامون اجتماعی و فکری با تطبیق پذیری تازه‌ای آمادگی دارد.

ـ علیه الگو

هیچ دولتی نمی‌تواند به توصیف اشکال نو زندگی که به هنگام یک انقلاب شروع به شکل یافتن می‌کند دست یابد. نمی‌توان آینده را وضع کرد، تنها کاری که می‌توان اتمام داد،‌ پیش‌بینی گرایش‌های بنیادی و روییدن گذرگاه برای آنهاست.

ـ علیه فرقه‌گرایی فالانستری

تقریباً کل اجتماعات در پس یک قیام هیجان انگیز نصف مذهبی استوار گشته بودند. که در آنها از ملت خواسته می‌شد که «پیشگامان انسانیت» باشند، خود را در پسندیدن آیین نامه اخلاقی بسیار ظریفی قرار دهند،‌ خود را کاملاً با زندگی اشتراکی تطبیق دهند، همه وقت خود را چه در سررسید شغل و چه در غیر این ساعات به «کمون»‌ وابستگی دهند و کاملاً‌ برای «کمون »‌ حیات کنند. و از مردم خواسته می‌شد که چیزی باشند که نیستند.

اشتباه دیگر این بود که می‌خواست «کمون»‌ را بر پایه خانواده شکل دهد و متعلق به «خانواده‌ای بزرگ»‌ بسازد. پس از نظر کروپتکین اولین شرط کامیابی برای یک «کمون»‌ فراموش کردن انگاه فالانستر و یا حیات کردن در یک خانه‌  کوچک مجزاست.

ـ علیه مجموعه‌های محدود

یک «اجتماع‌» حقیر ناپایدار است. اعتقاد دارد که افرادی که با فقر اداری پیرامونی روبرو شده‌اند،‌ ناچار به تماس دائمی با یکدیگر گشته‌اند و برآیند اینکه به نفرت از خویشتن خواهند رسید.

همکاری در مجموعه‌های اندک نمی‌تواند بیش از مدت کوتاه دوام پیدا کند و باعث می‌شود که در پایان کل تابع یک تن گشته و یا اینکه فردیت خود را از دست دهند. بنابراین کروپتکین نظر داشت لازم است که دست کم ده تایی یا بیشتر از «کمون‌»‌های متحده را با هم دید.

۲ـ تصوراتی برای آینده

هر گاه برای تبدیل شهرها به کمون تنها یک شهر به «یک کمون»‌ تبدیل گردد،‌ برای زیستن مبتلا دشوار خواهد شد. در نتیجه کوشش می‌یابد در مقیاس یک سرزمین آغاز ‌شود.

برای سرزمین نسبتاً‌ بزرگی،‌ شامل شهر و روستا ـ و نه تنها یک شهر یا یک روستا ـ است که شاید بتوان روزی آینده اشتراکی را رقم زد. یکدلی شهر و روستا را اعلام می‌دارد،‌ و از این مسئله پشتیبانی می‌کند که آرمان جامعه عبارت است از یک جامعه شغل وحدت یافته،‌ جامعه‌ای که هر فرد فرآوری کننده شغل یدی و پیشه فکری است،‌ جامعه‌ای که در آن هر انسان قابلی،‌ کارگر است،‌ و هر کارگری هم در مزرعه شغل می‌کند و هم در کارگاه.

ـ تمرکز زدایی صنعتی: پیشنهاد پراکنش صنایع

صنایع باید در همه کشورهای متمدن و در سراسر سطح کره زمین پراکنده شوند و این پراکنش لزوماً با  پراکنش کارخانه‌ها در تمامی سرزمین هر مردم به اتفاق خواهد بود.

وقتی به صنایع در کشورهای مختلف نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که در پخش جغرافیایی صنایع، عوامل محصولات بومی و امکانات دریایی هنوز عوامل غالب نیستند. در پایان در می‌یابیم که این عامل فکری است  که سایر عوامل را تحت چیرگی دارد.

ـ مختلط آمیختگی فعالیت‌ها:

همه صنایع در یک محیط گوناگون صنعتی می‌توانند به یکدیگر یاری رساند. برای هر صنعتی یک محیط فنی لازم است و برای کشاورز نیز این چنین است. کشاورز نمی‌تواند بدون کمک ماشین توسعه یابد و استفاده از ماشین نمی‌تواند بدون یک پیرامون صنعتی تعمیم یابد. بدون هستی کارگاه‌های صنعتی در دسترس کشاورز توسعه کشاورزی ناممکن است.

ـ تعلیم جامع ـ انسان کامل

پراکنش صنایع در روستاها را مطرح می‌کند. که به گونه‌ای زارع بتواند همه استفاده‌هایی را ببرد که دائم از همبستگی با صنعت و ترکیب پیشه صنعتی با شغل کشاورز نصیب آن می‌گردد،‌ بی‌تردید نخستین اقدامی است که می‌یابد به محض آنکه امکان یک سازماندهی جدید و جدی از چگونگی فعلی فراهم آمد، صورت گیرد. همه‌ زنان و مردان می‌باید بخشی از حیات خویش را به شغل یدی در هوای آزاد برگزیدن دهند.

ولی این چنین تحول به یک تغییر عمده در نظام آموزشی فعلی ما نیز نیازمند است. در مقابل تقسیم جامعه به کارگران فکری و کارگران یدی،‌ ترکیب دو نظام فعالیتی را پیمان می‌دهیم  و به جای تعلیمات «حرفه‌ای»‌که به ادامه جدایی  فعلی منجر می‌گردد، آموزش جامع و کامل را رهنمود کینم.

 

20 اسلاید پاورپوینت در ارتباط با پی یر کروپتکینزندگــــــــیـنامه :پی یر کروپتکین متولد 9/ دسامبر /1842 در مسکو او در یک خانواده اشرافی در مسکو به جهان آمد.پدر او یک محافظه کار افراطی و با یک دیدن نظامی به حیات داشت ومالک زمین های زیادی (1200برده داشت ). در سنه 1857 در 15 سالگی وارد مدرسه نظامی سنت پترزبورگ شد در سال 1862 دانش آموخته شد . در ساحل تزار روسیه مشغول به شغل شد. و به سیبری سفر کرد و به سمت والی سیبری منتصب شد. و..


گزارش مشکل/شکایت/تخلف

مطلب پیشنهادی

کتاب بیوشیمی علوم پایه

Rate this post کتاب بیوشیمی علوم پایه جهت دانلود کتاب بیوشیمی علوم پایه کلیک کنید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.